Strona główna
Kontakt
Mapa serwisu
RSS
Wersja kontrastowa


Strój łowicki
Wycinanka łowicka
Twórcy Ludowi
Zespoły Ludowe
Folklor Łowicki


Czy wiesz, że ... ?
Park w Arkadii
Park w Arkadii, założony w stylu angielskim w 1778 roku to jeden z najlepiej zachowanych parków romantycznych w Polsce. Założycielką parku była Helena z Przeździeckich Radziwiłłowa. W parku rozrzuconych jest mnóstwo romantycznych pawilonów m.in. Domek Gotycki z Grotą Sybilli, Dom Burgrabiego z Łukiem Greckim, Przybytek Arcykapłana i wiele innych.
Aktualności
Drukuj Zmniejsz tekst Powiększ tekst powrót
31 grudnia 2015
W sprawie odbudowy Fiata 508 przez Stowarzyszenie Historyczne im. 10 pułku Piechoty cisza. Nie oznacza to jednak, że nic w tej sprawie się nie robi. Właśnie otrzymaliśmy informacje o kolejnym etapie prac! W chwili obecnej zakończony został proces renowacji silnika – pisze Piotr Marciniak prezes łowickiej „dziesiątki”.
Udało się odbudować drewniany stelaż Fiata, a także pozyskać wiele oryginalnych części m.in. licznik zakładów Romera we Lwowie, komplet felg i co ważne retro opony.

Wracając do jednostki napędowej naszego Fiata możemy pochwalić się jego renowacją na najwyższym poziomie. Za sprawą Pana Stanisława Popowicza przywrócony został dawny blask silnika. Mamy zapewnienie, że na nim „Łazik” można przejechać spokojnie 50000 km.

A jak wyglądał cały proces renowacji silnika?

Na początku Pan Stanisław oczyścił go z 70 letniej mieszaniny błota i oleju , a następnie całość zdemontował. Sam demontaż zajął mu 20 godzin pracy. Pracę nad regeneracją silnika rozpoczął od szlifowanie gniazd i przylgni zaworów oraz weryfikacja i legalizacja rowków pierścieni. W dalszej kolejności nastąpiła wymiana pierścieni na nowe. Przy odbudowie wymieniono uszczelkę pod głowicę na nową oraz uszczelka do miski olejowej z korka, uszczelka do pokrywy rozrządu, uszczelki do kolektora ssącego i wydechowego a także uszczelki do gaźnika i 14 sztuk uszczelek miedzianych pod śruby głowicy.

Dalsze prace to regulacja zaworów a także weryfikacja i polerowanie kolektora prądnicy i regulacja szczotek (udrożnienie ) W dalszej kolejności dokonano przeglądu rozrusznika, szlifowania kolektora, weryfikację szczotek i poprawę kształtu. Blok silnika został pomalowany na szaro. Dlaczego?

Ponieważ tak był on pierwotnie malowany. Mówi o tym instrukcja o malowaniu materiału pancernego i samochodów oraz numerów rejestracyjnych i znaków szczególnych MS Wojsk wydana w Warszawie w 1938 r. „Bloki cylindrów silników benzynowych powinny być zagruntowane farbą gruntową koloru szarego. Bloki cylindrów silników diesla powinny być zagruntowane farbą gruntową piecową koloru czarnego.” – cytuje Piotr Marciniak.

Dalsze prace to naprawa i przegląd aparatu zapłonowego, regeneracja gniazd pod świece zapłonowe i wentylatora, uruchomienie naciągu koła pasowego prądnicy, weryfikacja przekładni skrzyni biegów, łożyska, synchronizatory, wymiana uszczelniacza, simeringu od strony hamulca ręcznego oraz regulacja i oczyszczenie hamulca ręcznego. Powyższy zakres prac dotyczy jedynie zakończonych prac przy samej jednostce napędowej. Kolejny etap prac dotyczył będzie remontu zawieszenia Fiata, a następny jego karoserii.

Aby samochód wyjechał na łowickie ulice i cieszył wszystkich miłośników historii, potrzeba jeszcze dużo pracy i co ważne środków, a te jak wiadomo „szybko topnieją”. Dlatego też, zachęcamy wszystkich do wsparcia Stowarzyszenia w jego działaniach.

Poniżej publikujemy nr konta do wpłat dobrowolnych darowizn na rzecz odbudowy Fiata 508 „Łazika”.

33 1240 3347 1111 0010 3450 1840
Stowarzyszenie Historyczne im. 10 Pułku Piechoty w Łowiczu.
ul. Podrzeczna 30
99-400 Łowicz

Przy czym należy pamiętać, że każda nawet najmniejsza kwota ma ogromne znaczenie dla całego projektu.

Stowarzyszenie Historyczne im 10 Pułku Piechoty w Łowiczu już dziś, serdecznie dziękuje wszystkim darczyńcom, a szczególnie Panu Stanisławowi Popowiczowi za pracę jaką włożył w regenerację „serducha fiata”. Bez niego nigdy nie wyjechałby on na drogę. To najważniejszy przecież organ w całym przedsięwzięciu.



design by fast4net

Napisz do nas
Moja wycieczka po Łowiczu


[zamknij]   [przejdź do wycieczki]