Strona główna      
Wersja klasyczna      
Kontakt      


Folklor Łowicki      
Strój łowicki      
Wycinanka łowicka      
Twórcy Ludowi      
Zespoły Ludowe      


Czy wiesz, że ... ?
1357
W 1357 roku książę mazowiecki, Siemowit III wystawił dokument, w którym uznał pełnię immunitetu arcybiskupiego do Łowicza i kasztelanii. Wynika z niego, iż Łowicz wraz z przyległymi dobrami, liczącymi aż 111 wsi, stanowił największy kompleks majątkowy. W ówczesnych czasach należał on do Kościoła.
‹‹    A-    A+
Co? Gdzie? Kiedy?
10 grudnia 2022, 18:30


Łódzki Dom Kultury, Powiat Łowicki i Muzeum w Łowiczu zapraszają do wysłuchania wyjątkowego koncertu, której tematem będzie muzyka wieków średnich w radosnym oczekiwaniu na świąteczny czas. Średniowiecze to epoka w której rozkwitły bożonarodzeniowe misteria, ukształtowała się tradycja betlejemskiej szopki, a wywodzące się z tamtych czasów wyobrażenia dotyczące narodzin Chrystusa pozostały żywe do dziś.

W programie koncertu znajda się antyfony z muzycznego ogrodu Hildegardy z Bingen, a także utwory wywodzące się ze średniowiecza, m.in. Pellegrina, Manfredina, Cantigas de Santa Maria, najstarsze kolędy polskie z klasztornych źródeł, fragmenty „Historii rymowanej o św. Wojciechu” ("Benedic regem cunctorum"), a także najstarsze zabytki muzyki klawiszowej z XIV i XV w., w tym z Buxheimer Orgelbuch.

Zaprezentowane zostaną również kopie instrumentów dawnych: fidel średniowieczna, surdynka, clavisimbalum, lira korbowa, lira da braccio, wirginał (model wenecki z ok. 1490) i portatyw organowy.

Wystąpią Anna Krysztofiak - śpiew, clavisimbalum, wirginał, lira korbowa, portatyw organowy oraz Anna Śliwa - fidel, surdynka, lira da braccio. Czas trwania koncertu: 1 godz. 30 min

Koncert odbędzie się, 10 grudnia 2022 r. o godz. 18:30 w Sali Barokowej Muzeum w Łowiczu.

Podobny koncert odbędzie się dzień później, 11 grudnia 2022 o godz. 17:00 w kościele pw. Świętego Tomasza Kantuaryjskiego w Sulejowie.

Patronat Honorowy nad koncertami objął Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber

ANNA ŚLIWA
Skrzypaczka o wielostronnych zainteresowaniach, pasjonatka edukacji muzycznej najmłodszych dzieci. Jest absolwentką Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej w Krakowie w zakresie skrzypiec współczesnych i skrzypiec barokowych. Specjalizuje się w solowym i kameralnym repertuarze dzieł muzyki dawnej, a także w improwizowanym wykonawstwie zabytków muzyki przedrenesansowej i etnicznej.

Wraz z zespołem Camerata Cracovia dokonała polskiego prawykonania nowo odkrytych utworów polsko-niemieckiego kompozytora z XVII w., Henryka Doebeliusa. W repertuarze muzyki dawnej wykorzystuje altówkę i skrzypce barokowe, lirę da braccio, violę d'amore, fidel i pochette. Współpracowała z większością polskich zespołów muzyki dawnej, np. Ars Cantus, Concerto Polacco, Il Tempo, a także z austriackim zespołem Pandolfis Consort Wien.

Od 2007 r. kieruje zespołem instrumentów historycznych Intrada, współdziałającym ściśle z Baletem Dworskim Cracovia Danza, wykonującym głównie muzykę związaną z tańcem i innymi formami przedstawień scenicznych. Pracowała jako skrzypaczka w zespole Capella Cracoviensis (1992 - 1995) i altowiolistka w Zespole Instrumentów Dawnych Musicae Antique Collegium Varsoviense Warszawskiej Opery Kameralnej (2001 - 2004).

Brała udział w licznych nagraniach płytowych oraz w prestiżowych festiwalach, m. in. Europäisches Musikfest Stuttgart, Arte Sintesi Enschede, Wratislavia Cantans, Festiwal van Vlaanderen Brugge, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, występowała na Expo 2003 i podczas Roku Polskiego w Paryżu. Osobnym nurtem jej działalności jest pedagogika skrzypcowa. Prowadzi klasę skrzypiec w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie oraz klasę skrzypiec barokowych w Szkole Muzycznej II st. im. Bronisława Rutkowskiego w Krakowie.

ANNA KRZYSZTOFIAK
Artystka Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów dawnych i orientalnych, mgr historii sztuki. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów chińskich i japońskich, a także w tradycyjnej technice wokalnej. Jest najprawdopodobniej jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej stylistyce, co zostało docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie, w 2018 roku.

Kształciła się indywidualnie i na kursach mistrzowskich m.in. u Olgi Pasiecznik, Nicolasa Parle, Marka Caudle, Marka Toporowskiego, Kyoko Kubota, Lin Po Chi, Abdou Ouardi, oraz u innych nauczycieli w Brukseli, Safi, Quanzhou i Tajpej. Odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni organmistrzowskiej Manufacture d'Orgue de Bruxelles Patrick Collon.

Przez rok pełniła funkcję organisty parafii polskiej przy kościele Notre Dame de la Chapelle w Brukseli. Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan, wydziału muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi. W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem.

W jej dorobku znajdują się koncerty w kraju i za granicą (Czechy, Belgia, Luksemburg, Tajwan, Maroko). Jest bardzo aktywną realizatorka przedsięwzięć muzycznych i edukacyjnych. Zrealizowała szereg artystycznych grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim. Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatyczne gości z Dalekiego Wschodu: księżnej Hisako Takamady, prezydenta Chin Xi Jinpinga, ministra obrony Chin Wanquan Changa, wiceministra kultury Chińskiej Republiki Ludowej Xiang Zhaoluna, i innych. Od 2019 roku współpracuje z festiwalem "Słowo i muzyka u jezuitów", jako wykonawca i kierownik artystyczny koncertów towarzyszących.

Multimedialna mapa      
Rejestr zabytków      
Panoramy sferyczne      
Kącik dla dzieci      

design by fast4net



[zamknij]   [przejdź do wycieczki]