Czy wiesz, że ... ?
Łowicka sztuka ludowa
Łowicka sztuka ludowa stworzyła własne, nie występujące w innych regionach, pasiaste tkaniny użytkowe, charakterystyczny haft oraz wycinanki i pająki. Folklor regionu łowickiego jest zjawiskiem żywym, zespoły regionalne oraz twórcy ludowi znani są na wszystkich kontynentach. Unikatowy łowicki strój ludowy oraz inne elementy kultury księżackiej można zobaczyć m.in. na słynnych procesjach Bożego Ciała w Łowiczu.
Aktualności
Kolejne dzieła ocalone
2 stycznia 2019
Muzeum w Łowiczu realizacje projekt pn. „Historia Polski i regionu malarstwem opisana –konserwacja obrazów XVII – pocz. XX w. ze zbiorów Muzeum w Łowiczu”. Projekt dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu operacyjnego Wspieranie Działań Muzealnych w kwocie 83090 zł oraz z Powiatu Łowickiego w kwocie 20925 zł.
W ramach projektu przeprowadzono konserwację 17 zabytków będących przykładami malarstwa XVII – początku XX w. ze zbiorów Muzeum w Łowiczu. Wytypowano eksponaty w złym stanie zachowania, zarówno z ekspozycji, jak i z magazynów zbiorów.
Wśród obiektów poddanych konserwacji znalazły się jedne z najstarszych obrazów w zbiorach muzeum – portrety rajców łowickich, Józefa Niesułkowskiego (zm. 1665) i Adama Rubinowicza (1673-1746), ponadto portrety takich postaci historycznych jak Jan III Sobieski, Maciej Grabowski – kasztelan łęczycki czy Józef Radzimiński – komisarz obwodu sochaczewskiego w latach 1827-18411.
Jeden z portretów, namalowany przez Antoniego Piotrowskiego, przedstawia artystę związanego z Łowiczem, Jana Zdzisława Konopackiego (1856-1894), którego rysunki i sztychy stanowią część kolekcji Muzeum w Łowiczu.
Kolejną kategorią są portrety kobiece, z których najstarszy, przedstawiający “Damę z epoki Stanisława Augusta”, pochodzi z końca XVIII w. Konserwacji poddano także unikatowy w zbiorach muzeum portret dziecięcy – “Dziewczynkę z różą”, namalowany przez nieznanego artystę w XIX w. oraz urokliwy “Portret kobiety w bordowej sukni” z przełomu XIX i XX w. Wyjątkowym kunsztem malarskim wyróżnia się “Portret Damy” z lat 30. XX w., pędzla wybitnego polskiego portrecisty Bolesława Jana Czedekowskiego (1885-1969).
Na szczególne wyróżnienie zasługuje obraz przedstawiający insygnia królewskie, przypisywany Marcellemu Bacciarellemu, nadwornemu malarzowi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Niewielkich wymiarów obraz olejny, przedstawiający orła z rozpostartymi skrzydłami, unoszącego poduszkę z koroną, mieczem i berłem, był według przekazu W. Tarczyńskiego projektem do królewskiej karety2.
Zadanie objęło również dwa XIX-wieczne obrazy o tematyce powstańczej: jeden przedstawiający jeźdźca w stroju krakowskim na galopującym koniu, drugi o symbolicznej wymowie, ukazujący rannego legionistę na pobojowisku. Oba obrazy namalowane przez nieznanych artystów pochodzą ze zbiorów W. Tarczyńskiego.
Obiektami, które dzięki pracom konserwatorskim uratowano od całkowitej destrukcji, są trzy obrazy o tematyce sakralnej, w ostatnich latach podarowane do zbiorów muzealnych przez Parafię w Żelaznej. Są to XIX-wieczne przedstawienia świętych ukazanych w popularnych scenach, często spotykanych w ikonografii kościelnej: św. Mikołaj błogosławiący trzy córki, św. Stanisław wskrzeszający Piotrowina, św. Roch ukazany w chwili odpoczynku z psem u boku. Obrazy te nie są sygnowane, ale cechuje je dobry warsztat malarski.
Zespół obiektów ujętych w projekcie zamyka pejzaż “Widok na Bzurę w Łowiczu” z lat 20. XX w. autorstwa Aleksandra Krawczyka, artysty malarza i nauczyciela rysunku w łowickich szkołach w okresie międzywojennym i powojennym. Artysta nauczał m.in. w Gimnazjum i Liceum im. Ks. Józefa Poniatowskiego, które mieściło się w budynku obecnego muzeum.
Ogółem dziewięć z wymienionych obrazów pochodzi z kolekcji Władysława Tarczyńskiego, założyciela na początku XX w. pierwszej w Łowiczu instytucji muzealnej, kilka obrazów jest nabytkami muzeum z ostatnich lat, siedem z wymienionych prac z uwagi na zły stan zachowania nigdy dotąd nie było prezentowanych publiczności.
Obrazy były w różnym stopniu destrukcji – wymagały oczyszczenia i uzupełnienia warstwy malarskiej, sklejenia przedarć, zdublowania na nowe płótno, odnowienia lub wykonania nowych ram, niektóre poddano skomplikowanym i długotrwałym zabiegom konserwatorskim. Przeprowadzono również konserwację papierowych nalepek z adnotacjami W. Tarczyńskiego, znajdujących się na odwrociach płócien, będących swoistymi świadkami tworzenia kolekcji muzealnej w Łowiczu.
Przeprowadzenie tych prac pozwoliło na uratowanie cennych zabytków związanych z historią Polski i regionu łowickiego oraz udostępnienie ich na ekspozycjach stałych.
Wykonawca prac jest Małgorzata Zelek Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, Łęg Tarnowski.
1 M. Wojtylak, Gdzie jest prezydent?, [w:] M. Wojtylak, Szkice łowickie, Łowicz 2006, s. 52-56
2 W. Warchałowski, Nieznany projekt do karety Stanisława Augusta ze zbiorów Muzeum w Łowiczu. Studium Ikonograficzne Orła Białego, [w:] Orzeł Biały: herb Państwa Polskiego: materiały sesji naukowej w dniach 27-28 czerwca 1995 roku na Zamku Królewskim w Warszawie, pod red. S. K. Kuczyńskiego, Warszawa 1996, s. 181-188
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Efekty prac konserwatorskich można zobaczyć na stronie: http://muzeumlowicz.pl/wp-content/uploads/2018/11/Historia-Polski-i-regionu-malarstwem-opisana-2.pdf
Wśród obiektów poddanych konserwacji znalazły się jedne z najstarszych obrazów w zbiorach muzeum – portrety rajców łowickich, Józefa Niesułkowskiego (zm. 1665) i Adama Rubinowicza (1673-1746), ponadto portrety takich postaci historycznych jak Jan III Sobieski, Maciej Grabowski – kasztelan łęczycki czy Józef Radzimiński – komisarz obwodu sochaczewskiego w latach 1827-18411.
Jeden z portretów, namalowany przez Antoniego Piotrowskiego, przedstawia artystę związanego z Łowiczem, Jana Zdzisława Konopackiego (1856-1894), którego rysunki i sztychy stanowią część kolekcji Muzeum w Łowiczu.
Kolejną kategorią są portrety kobiece, z których najstarszy, przedstawiający “Damę z epoki Stanisława Augusta”, pochodzi z końca XVIII w. Konserwacji poddano także unikatowy w zbiorach muzeum portret dziecięcy – “Dziewczynkę z różą”, namalowany przez nieznanego artystę w XIX w. oraz urokliwy “Portret kobiety w bordowej sukni” z przełomu XIX i XX w. Wyjątkowym kunsztem malarskim wyróżnia się “Portret Damy” z lat 30. XX w., pędzla wybitnego polskiego portrecisty Bolesława Jana Czedekowskiego (1885-1969).
Na szczególne wyróżnienie zasługuje obraz przedstawiający insygnia królewskie, przypisywany Marcellemu Bacciarellemu, nadwornemu malarzowi króla Stanisława Augusta Poniatowskiego. Niewielkich wymiarów obraz olejny, przedstawiający orła z rozpostartymi skrzydłami, unoszącego poduszkę z koroną, mieczem i berłem, był według przekazu W. Tarczyńskiego projektem do królewskiej karety2.
Zadanie objęło również dwa XIX-wieczne obrazy o tematyce powstańczej: jeden przedstawiający jeźdźca w stroju krakowskim na galopującym koniu, drugi o symbolicznej wymowie, ukazujący rannego legionistę na pobojowisku. Oba obrazy namalowane przez nieznanych artystów pochodzą ze zbiorów W. Tarczyńskiego.
Obiektami, które dzięki pracom konserwatorskim uratowano od całkowitej destrukcji, są trzy obrazy o tematyce sakralnej, w ostatnich latach podarowane do zbiorów muzealnych przez Parafię w Żelaznej. Są to XIX-wieczne przedstawienia świętych ukazanych w popularnych scenach, często spotykanych w ikonografii kościelnej: św. Mikołaj błogosławiący trzy córki, św. Stanisław wskrzeszający Piotrowina, św. Roch ukazany w chwili odpoczynku z psem u boku. Obrazy te nie są sygnowane, ale cechuje je dobry warsztat malarski.
Zespół obiektów ujętych w projekcie zamyka pejzaż “Widok na Bzurę w Łowiczu” z lat 20. XX w. autorstwa Aleksandra Krawczyka, artysty malarza i nauczyciela rysunku w łowickich szkołach w okresie międzywojennym i powojennym. Artysta nauczał m.in. w Gimnazjum i Liceum im. Ks. Józefa Poniatowskiego, które mieściło się w budynku obecnego muzeum.
Ogółem dziewięć z wymienionych obrazów pochodzi z kolekcji Władysława Tarczyńskiego, założyciela na początku XX w. pierwszej w Łowiczu instytucji muzealnej, kilka obrazów jest nabytkami muzeum z ostatnich lat, siedem z wymienionych prac z uwagi na zły stan zachowania nigdy dotąd nie było prezentowanych publiczności.
Obrazy były w różnym stopniu destrukcji – wymagały oczyszczenia i uzupełnienia warstwy malarskiej, sklejenia przedarć, zdublowania na nowe płótno, odnowienia lub wykonania nowych ram, niektóre poddano skomplikowanym i długotrwałym zabiegom konserwatorskim. Przeprowadzono również konserwację papierowych nalepek z adnotacjami W. Tarczyńskiego, znajdujących się na odwrociach płócien, będących swoistymi świadkami tworzenia kolekcji muzealnej w Łowiczu.
Przeprowadzenie tych prac pozwoliło na uratowanie cennych zabytków związanych z historią Polski i regionu łowickiego oraz udostępnienie ich na ekspozycjach stałych.
Wykonawca prac jest Małgorzata Zelek Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, Łęg Tarnowski.
1 M. Wojtylak, Gdzie jest prezydent?, [w:] M. Wojtylak, Szkice łowickie, Łowicz 2006, s. 52-56
2 W. Warchałowski, Nieznany projekt do karety Stanisława Augusta ze zbiorów Muzeum w Łowiczu. Studium Ikonograficzne Orła Białego, [w:] Orzeł Biały: herb Państwa Polskiego: materiały sesji naukowej w dniach 27-28 czerwca 1995 roku na Zamku Królewskim w Warszawie, pod red. S. K. Kuczyńskiego, Warszawa 1996, s. 181-188
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Efekty prac konserwatorskich można zobaczyć na stronie: http://muzeumlowicz.pl/wp-content/uploads/2018/11/Historia-Polski-i-regionu-malarstwem-opisana-2.pdf
Warto zobaczyć
Na skróty
Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera by otrzymywać najświeższe informacje z Łowicza i okolic.
Podaj adres e-mail:
Podaj adres e-mail:
Kontakt
Urząd Miejski w Łowiczu
Kod pocztowy: 99-400, ŁowiczPlac: Stary Rynek 1
Tel.: 46 830 91 51, 830 91 52
Fax.: 46 830 91 60
E-mail: umlowicz@um.lowicz.pl
design by fast4net