Strona główna
Kontakt
Mapa serwisu
RSS
Wersja kontrastowa


Strój łowicki
Wycinanka łowicka
Twórcy Ludowi
Zespoły Ludowe
Folklor Łowicki


Czy wiesz, że ... ?
Boczki Chełmońskie
Boczki Chełmońskie to miejsce urodzenia malarza Józefa Chełmońskiego (1849 r.), reprezentanta realizmu. Józef Chełmoński malował głównie sceny rodzajowe, ukazując z dużym autentyzmem życie wsi polskiej oraz ukraińskiej. Był doskonałym malarzem koni, sławę przyniosły mu rozpędzone „Trójki” i „Czwórki”.
Aktualności
Drukuj Zmniejsz tekst Powiększ tekst powrót
31 marca 2014
Muzeum w Nieborowie i Arkadii przez trzy weekendy kwietnia 2014 r., będzie prezentowało swoje współczesne wyroby majolikowe w krakowskich Sukiennicach. Pokaz wyrobów towarzyszył będzie wystawie pn. „Majolika z Nieborowa”, której organizatorem jest Muzeum Narodowe w Krakowie.
Podczas weekendowych spotkań pracownicy nieborowskiego muzeum poprowadzą zajęcia warsztatowe, które głównym celem będzie popularyzacji tematyki związanej z produkcją majolik. Podczas prezentacji majoliki nieborowskiej w Sukiennicach zaprezentowana zostanie m.in. jej technologia, zasady wypału oraz powstawanie charakterystycznej malatury.

Manufaktura nieborowska stosuje dwa sposoby tworzenia dekoracji malarskiej: po surowym szkliwie – to jedna z trudniejszych technik, wymagająca dużego doświadczenia malarza-dekoratora oraz druga - naszkliwna, której prezentacja odbędzie się w Krakowie. Na wypalony i poszkliwiony przedmiot nakłada się farbę ceramiczną, która zawiera w sobie tlenki metali.

W pierwszych manufakturach, takich jak nieborowska, malowano tylko tlenkami, a przewidywalność koloru wiązała się z dużym doświadczeniem artysty. Wykonywano również malatury monochromatycznych. To była trudna sztuka dekoracji, ponieważ ostateczny rezultat był znany dopiero po ostatnim wypale. Obecne farby ceramiczne pozwalają na przewidzenie ostatecznego nasycenia kolorów – można przeczytać na stronie www.facebook.com/pages/Muzeum-w-Nieborowie-i-Arkadii

Podczas pokazu na żywo w Sukiennicach malarz-dekorator stworzy szkic motywu dekoracyjnego, a potem wypełni go kolorem. Wprawne oko obserwatora dostrzeże różnicę w kolorystyce przedmiotów, które nie są wypalone, a tymi, których farba została utrwalona w ostatecznym wypale.



design by fast4net

Napisz do nas
Moja wycieczka po Łowiczu


[zamknij]   [przejdź do wycieczki]